Hambaruddin



Hari ini paling hambar.
Banyak-banyak hari lu duduk sini,
harini hambar lebih.

Malam sebelumnya pengumuman,
sambutan Merdeka Raya baju formal.
Hambar.

Tadi duduk kelas belajar semua dah macam apa.
Aku tengok orang, orang tengok aku.
Hambar.

Tiba-tiba pengumuman, tukar baju melayu.
Kau ingat aku nak tukar.
Kemudian kata tak wajib pula.
Hambar.

Habis kelas pergi makan.
Patutnya year 1 makan pukul 1.30.
Jadah join sekali. Siap pakai baju CAS.
Hambar.

Habis makan semua blah. Aku blah. Rumet blah.
Mana sambutannya pun aku tak tahu.
Mungkin patut ubah jadi "makan-makan ada satey"
Mungkin sambutan tu hanya untuk wakil Mara yang datang.
Hambar.

Pukul 2 katanya ada perjumpaan dengan bahagian penganjuran Mara.
Tiba-tiba je.
Aku gerak dewan, majlis belum habis.
Aku gerak kelas, majlis belum habis juga.
Hambar.

Tiba-tiba tunda hari.
Lepas tu tukar balik. Kata ada.
Aku pergi surau. Benda tu dekat surau lak.
Hambar.

Duduk surau beberapa ketika.
Teacher cakap dia tak dapat datang.
Seronok ke? Marah ke? Ntah.
2 jam bazir menunggu. Fikir sendiri.
Balik bilik aku buka laptop.
Hambar.

Buat kerja lepas tu tidur.
Rasa bodoh. Fikir kejap pasal masa depan.
Bangun-bangun pergi makan.
Lauk pun hambar. Makcik ds pun hambar.
Rasanya dia masak dengan perasaan hambar,
sehingga partikel hambar meresap.
Semua makan tanpa perasaan. Yang rasa cuma,
Hambar

Aku fikirkan "dia" pun rasa hambar sekarang ni.
"Dia" nampak aku mesti hambar.

"Dah tu menulis ni buat apa kalau rasa hambar?"
Monolog aku.
Aku pun tak tahu.
Menulis jangan dipaksa.
Aku bosan menulis, kau pun bosan membaca.



This entry was posted on Wednesday 27 August 2014. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.