Rant I: Ciri - Ciri Blog Tak Best


Semenjak dua menjak ni gua dah makin aktif mencari maklumat-maklumat penting dari blog ke blog. Dalam gua usha-usha tu, banyak dah gua encounter blog-blog yang buat gua baran. Antara penyebab baran gua ....

1. Blog ada auto-play music
Macam biasalah, gua kalau online mesti bukak lagu. Tengah sedap menghayati lagu Sum 41-With me. Pam! Keluar lagu One Direction. WTF! Mula-mula gua sabar lagi, gua cuba untuk cari punca lagu tersebut. Tapi usaha gua hambar, gua tak dapat jumpa punca lagu tu. Dalam hati gua memang #$@#% la. Dah la lagu tak sedap, tak leh nak off pulak tu. Memang bugima. Nasihat gua, kalau ye pon nak kasi satu dunia tahu yang kau tu suka lagu tu, jangan la buat auto play bahangong. Menyusahkan gua.

2. Blog yang ada widget floating.
Gua sebenarnya tak kisah sangat kau nak buat floating ads tu. Tapi agak-agak la jangan sampai menghalang post kau. Dah bila kau halang post tu, kau expect readers kau nak baca apa? Pandai!

3. Blog ada pops-up
Yang ni pon gua baran gak. Gua ni kalau carik information biasanya gua akan bukak multiple blog. Dah kalau semua blog tu keluar pops-up macam lahanat camne? Selalu yang gua nampak mesti ada ayat ni "Thanks sebab lawat blog saya" bila gua bukak page baru keluar lagi. Lagi satu yang keluar facebook punya pops-up untuk di-like-kan. Pendapat gua la, benda ni sangat-sangat unnecessary dan ianya akan lebih menyusahkan readers macam gua ni.

4. Sarat dengan widget.
Ni pulak blog jenis pacak pelbagai jenis widget yang unnecessary nak buat nampak cute. Seriously..? Nampak sangat tidak professional. Bukan tu je. Widget yang bersepah tu juga boleh melambatkan loading kau tau? Oh. Maybe kau tak tau sebab kau  pakai unifi 100mbps punya kan? Spoiled child? Kau fikir semua orang kaya ke nak afford internet speed laju-laju. Kalau gua da duduk Pasum nanti lain la cerita, 15 mbps tu.


5.  Blog yang menggunakan bahasa rempit.
Yang ni pon. Seriously...? Gua dah cukup tertekan dengan bahasa rempit dekat facebook. Kau nak tambah lagi dekat blog. Bak kata Anwad Hadi. "Eeeewwwww". Apa yang buat kau fikir yang dengan menggantikan huruf ew pada penghujung setiap perkataan yang berakhir dengan huruf a membuatkan ia lebih kiut? Delusional? Mesti lepas ni ada orang akan bash gua pasal gua kecoh. Sat-sat. Gua kecoh pasal lu dah malukan bahasa gua. Perlu ke lu distort bahasa kebangsaan sampai jadi macam tu?

Gua sebenarnya ada banyak lagi rant tentang fenomena blogger-blogger baru nak up macam ni. Tapi gua rasa cukup la dengan 5 ciri dulu. Insyaallah, kalau tak ada aral melintang gua post lagi. Adios. Salam.

This entry was posted on Monday 30 July 2012 and is filed under ,,,,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

5 Responses to “Rant I: Ciri - Ciri Blog Tak Best”

Unknown said...

yg suruh like FB tu plg pukimak. yg like nye xde la ramai pong

ayep said...

haha. yang ni mesti readers da ca alip but. pastu yang like pon mesti kaum kerabat dia.

ajax85 said...

tq for info..dtglah ke blog sy
htpp://ajax85.blogspot.com

rain wolf shuffler said...

nasihat untuk anda

terok.ayeemayam.com

Vidic said...

hehehehe.. memang btl blog tu x best kalau ada benda ni.